Wat is Dry Needling?

Dry needling is een nieuwe behandelmethode van de fysiotherapeut.

Bij dry needling zoeken wij triggerpoints op in verkrampte of pijnlijke spieren en met behulp van een speciale techniek prikken wij deze aan waardoor de spieren zich weer kunnen ontspannen. Triggerpoints zijn kleine gebieden in het spierweefsel die verkrampt zijn en zich niet meer kunnen ontspannen. Doordat de triggerpoints verkrampt zijn hebben ze ook moeite met het afvoeren van afvalstoffen en kunnen er onder andere op diverse plekken pijntjes ontstaan.

Wat zijn de verschillen tussen accupunctuur en dry needling?

Zowel bij accupunctuur, als dry needling wordt er gebruikt gemaakt van naalden om pijntjes en klachten in het lichaam te verminderen. Er zijn echter een groot aantal verschillen tussen accupunctuur en dry needling. Accupunctuur is een Oosterse geneeswijze die stamt uit de klassieke Chinese geneeskunde en werkt vanuit het standpunt dat levensenergie in banen door je lichaam stroomt en op bepaalde punten geblokkeerd kan raken. Bij accupunctuur worden tegelijk meerdere naalden langdurig in het lichaam gestoken om de blokkadepunten weg te halen. Dry needling is een westerse behandelmethode en in tegenstelling tot accupunctuur wordt er één naald gebruikt die specifiek gericht is op triggerpoints. Als de triggerpoint geprikt is spant de spier zich kort maar volledig aan waarna hij zich ontspant.

Wat kunnen de klachten zijn van triggerpoints?

• Pijnlijke en stijve spieren zowel lokaal, als op afstand van het triggerpoint;
  • Verminderde kracht in de betrokken spier(en);
  • Hoofdpijn, duizeligheid en/of kramp;
  • Pijn ontwijkend gedrag. U gaat anders bewegen;
  • Bewegingsbeperkingen in bijbehorende gewrichten en spieren;

Mogelijke oorzaken van triggerpoints

• Acuut; Een triggerpoint kan ontstaan door een verkeerde beweging of een ongeval.
  • Chronisch; Als u bijvoorbeeld langdurig een verkeerde houding aanhoudt.
  • Spierverkramping; dit kan ontstaan bij bijvoorbeeld een meniscusletsel of een hernia.
  • Langdurige afwezigheid van beweging
  • Psychologische factoren; dit kan bijvoorbeeld komen door stress of een depressie.
  • Afwijkende lengtes van spieren of gewrichten; dit kan ontstaan door groeiproblemen of na een botbreuk.
  • Chronische overbelasting van bepaalde spiergroepen
  • Slaaptekort

Lees hier meer over de ervaringen van onze haptonoom Jos Ekelhof.

Heeft u last van een blessure, gewrichtspijn of andere klachten, schroom dan niet om contact met ons op te nemen zodat wij samen kunnen kijken wat voor u de beste behandeling is.

Bent u geïnteresseerd in onze fysio diensten, neem dan contact met ons op:

Maak een afspraak Stuur een e-mail Bel ons

Fysiotherapie Glanerbrug